מצוות השידוכים
נושא השידוכים הוא אחד הנושאים החשובים ביותר בעולם. הקמת בתיהם של ישראל קדושים הייתה מאז ומתמיד אחת המשימות המרכזיות של עם ישראל, ובזמננו יש לה משנה תוקף וחשיבות, כאשר ישנן קריאות תיגר מהתרבות המערבית על כל מושג המשפחה היהודית. בדורנו, הקמת משפחה אינה דבר ברור מאליו, וגם במחננו קיימת תופעה מדאיגה של רווקות מאוחרת. מספר עצום של בני ישראל ובנות ישראל שלא מוצאים את בני זוגם ולא זוכים להקים את ביתם. וחלק מהבעיה הוא שהם לא מקבלים מספיק הצעות. ישנם אנשים שנמצאים בגיל ובמצב נפשי המתאימים להקמת בית מכל בחינה, ובכל זאת עוברת חצי שנה או שנה בלי שהם מקבלים אפילו הצעה אחת. זוהי מציאות בלתי נסבלת, שצריכה להדיר שינה מעינינו. אדם שיש לו חבר שעובר עוד יום ועוד יום בלי לקבל הצעה, צריך להרגיש שהוא לא יכול לשבת וללמוד בשקט. מחובתו לדאוג לחבירו.
עלינו להבין שמציאות עגומה זו מחייבת לקיחת אחריות, והאחריות הזו מוטלת על כל אחד וכל אחת מאיתנו. ישנם אנשים יקרים שמקדישים חלק ניכר מזמנם לנושא זה, בהתנדבות חלקית או מלאה, אבל חשוב שכל אחד מאיתנו יטה שכמו לעזור לאחינו המתקשים למצוא את זיווגם, ולעזור לשכינה המצטערת בצערם[1].
נושא בעול עם חבירו
אחת מדרכי קניין התורה היא “נושא בעול עם חבירו” (אבות פ”ו מ”ו). אדם שמרגיש היטב את החבר שלו, ירגיש היטב גם את רש”י ותוס’ והרמב”ם. אדם שלא מבין את החבר שלו, לא יבין את דברי רש”י. הרגישות לחבר והרגישות לתורה תלויות זו בזו, ואי אפשר לאחת בלי השנייה. תלמידי חכמים הגדולים היו רגישים לסביבתם הקרובה והרחוקה ברמות הגבוהות ביותר שיכולה להיות. הרב עובדיה יוסף זצ”ל היה מזיל דמעות כשהיו מספרים לו כל מיני דברים. הרגישות לחברים שלנו היא חלק בלתי נפרד מקניין התורה.
דרכים להצעת שידוכים
ברוך ה’ במחננו הבנים מכירים את הבנים והבנות מכירות את הבנות, ואין קשר בין בנים לבנות מלבד לצרכי שידוכים. מעטים הם אלה שמכירים גם בנים וגם בנות, בדרך כלל בעקבות קשרים משפחתיים או רבנים שמלמדים גם בנים וגם בנות. אך מדובר בבודדים. והנה, ישנה קבוצה נוספת שמכירה גם בנים וגם בנות – ישנם לא מעט בחורים ובחורות שנפגשו ארבע או חמש פגישות או יותר, ואז הגיעו למסקנה שזה לא מתאים. במצב כזה, גם הבחור וגם הבחורה צריכים לחשוב עם עצמם: ‘לי זה לא התאים, למי זה כן יכול להתאים?’ במקרים אלה ישנה היכרות לא מבוטלת, שפעמים רבות יכולה להצמיח הצעה מתאימה לבחור או בחורה אחרת. וגם אנשים נשואים יכולים לשבת יחד, שני בני הזוג, ולחשוב ביחד על הצעות של בחור שהבעל מכיר עם בחורה שהאישה מכירה[2].
חשיבות הליווי בשידוכים
הניסיון מראה כי ישנה חשיבות רבה לליווי בשידוכים. הצעות רבות היו יכולות להבשיל לכדי הקמת בית בישראל, ונפלו רק בגלל שהבחור או הבחורה לא ידעו כיצד להתנהג בפגישות, מה לומר ומה לא, וכן אילו בעיות הן מהותיות ואילו ניתנות לפיתרון או להתפשרות. ואין הכוונה לדברים סובייקטיביים, אלא לעניינים פשוטים שכל אדם נשוי עם מעט ניסיון היה יכול להכיר בהם. ישנם אפילו מקרים של אדם שחותך קשר כי הוא גילה שמדובר או שלא מדובר בבת תלמיד חכם, בת כהן, וכדומה (ראה פסחים מט ע”א). ליווי לא חייב להיות על ידי יועץ מוסמך שהתמחה בייעוץ, אפשר גם להיעזר בחבר קרוב שיש לו ניסיון בחיי נישואין. לעומת זאת, את ההחלטה הסופית כדאי לבצע בהתייעצות עם אדם מנוסה. ומכל מקום, אין תלות בין ההצעה לליווי. אדם יכול להציע הצעה גם אם לא מתאפשר לו ללוות אותה, ומישהו אחר ימלא את התפקיד הזה.
[1] אין בדברים כדי להקטין את האחריות המוטלת על הבחורים והבחורות עצמם, להשתדל להשיג הצעות ולפנות לשדכנים, וגם להתנהג בפגישות עצמן בצורה מושכלת ונכונה ולהפיק לקחים. והארכנו בזה בחוברת הכנה לפגישות. הדברים האמורים כאן מיועדים לכלל הציבור.
[2] יש הטוענים שהשתתפות באירועים מעורבים היא דרך טובה לבנים ובנות להכיר אלה את אלה ולהתחתן (שיח נחום סי’ קיב). אך מלבד מה שמדובר באיסור הלכתי, בעצם האירועים המעורבים ויותר מכך בקשרים שנוצרים מהם, המציאות בשטח מראה שדווקא ההולכים בדרך זו הם אלה שמתעכבים יותר מלהתחתן, וההולכים בדרך של קדושה מתחתנים בגילאים צעירים ובקלות יחסית.