יצא לאור בירושלים ספר מומלץ ומיוחד במינו, “צדיקים נסתרים בדור האחרון”, המביא עובדות נפלאות על צדיקים גנוזים ונסתרים אשר חיו בינינו בדור האחרון ממש. הסיפורים נבדקו שהם אמת, ונמסרו מפי אנשים שהכירו אישית את הצדיקים. נביא כמה קטעים מספר זה, הניתן להשגה בחנויות הספרים באזור שכונת הבוכרים/מאה שערים/גאולה בירושלים, וכן בבני ברק. עד עתה הופיעו שני כרכים
חלק א’ – אודות הצדיקים הנסתרים:
- הרב אברהם פיש זצוק”ל
- הרב שמואל קפולוביץ זצ”ל
- הרב יהודה ליאון פתילון זצוק”ל
- הרב ציון ברכה זצוק”ל
- הרב סלמאן מוצפי זצוק”ל
- הרבי מתולדות אהרן זצוק”ל
- הרב יוסף וולטוך זצוק”ל
- הרב מאיר אבוחצירא זצוק”ל
- הרב משה יאיר וינשטוק זצוק”ל
- הרב יצחק כדורי זצוק”ל
- רבי יוחנן ג’ניאן זצוק”ל
חלק ב’ – אודות הצדיקים הנסתרים:
- חכם מנחם מנשה זצוק”ל
- הסנדלר הקדוש זצוק”ל
- רבי בנימין זאב חשין זצוק”ל
- רבי חיי תודרוס תפילנסקי זצוק”ל
- רבי חיים שלום זצוק”ל
- החייט – חכם אברהם שמש זצוק”ל
- חכם ששון כהן זצוק”ל
זכותם תגן עלינו אמן!
מתוך הספר:
ישתבח הבורא ויתפאר היוצר אשר זיכנו בחסדיו המרובים להעלות עלי כתב בשבחן ומפעולותיהן של צדיקים, בפרט על צדיקים גנוזים ונסתרים, אשר רב הנסתר על הנגלה במהותן ודרך חייהם.
אבותינו סיפרו לנו וכך קבלה בידינו מרבותינו, כי בכל דור ודור ישנם צדיקים נסתרים אשר על כתפיהם מונח משא הדור, וכנגדם יש את הצדיקים המפורסמים הנושאים בעול הנהגת עם ישראל, אלה וגם אלה מתפללים לה’ ולישועת ישראל, ומגינים בצדקתם על בני ישראל, שינצלו מצר.
בכל דור ודור ישנם ל”ו צדיקים נסתרים (עיין סוכה מה: ) אשר כל אחד מהם הינו מעמודי התווך של העולם ונושא בעול. כל אחד מצדיקים נסתרים אלו פועל בדרכו הוא למען כלל ישראל. יש אשר מעשיהם נודעים ומקצת פעולתם גלויה, ויש אשר כל כולם מכוסים הם מבני אדם, וסודם לא נודע לאיש. גם אלה אשר צדקתם בוקעת ועולה ונודעת ברבים וחוכמתם בחוץ תרונה, הרי שכנגד טפח אחד של גילוי אורם הכמוס, הם מסתירים טפחיים.
יש מהם אשר ידועים הם כגדולים בתורת הנגלה ויש בתורת הנסתר, ויש הנראים כפועלים פשוטים, אך את עובדת היותם ממארי דחושבנא הנמנים על החברייא קדישא של הל”ו צדיקים, איש כמעט אינו יודע, שכן עבודתם הנסתרת נחוצה, ורק לפני הקב”ה גלוי מעשיהם וידוע נתיבותיהם.
יש מתוכם אשר נתגלה מעט מסודם למעטים עוד בחייהם, ויש שרק לאחר פטירתם נתגלים, ויש אשר אף לאחר פטירתם איש לא ידע גדולתם האמיתית, כך או כך אנו מנסים רק להעלות צוהר ממסכת חייהם של כמה מצדיקים מופלאים אלו.
בראותי כל זאת, ובלחץ רבים וטובים מידידיי אשר ביקשוני רבות שאכתוב ולו במעט מגדולתם של צדיקים נסתרים אשר חיו בדור האחרון, ונפלאתי לראות את השתוקקותם הגדולה לדבר, אי לכך אשרתי עוז והחילותי במלאכה.
ולמען האמת, בהיכנסי אל הקודש פנימה לערוך ספר על כמה צדיקים גנוזים ונסתרים אשר חיו בדור האחרון, רעדה אחזתני, שכן חשש עלה בליבי בבחינת ‘אוי לי אם אומר ואוי לי אם לא אומר’, שכן דרכיהם של צדיקים אלו היו נעלמות מאוד ומה שנכתוב יכולים אנו לגרוע ממעלתם. אך לאחר התייעצות עם גדולים וצדיקים, הבנתי כי משמיא סובבו כי עלי לסיים את המלאכה. אמנם מחשבה עלתה בליבי, שמא יש צדיקים אשר אינם חפצים שיכתבו עליהם אף לאחר פטירתם וכשם שצנועים היו בחייהם כך חפצים להיות הם לאחר הסתלקותם. אמנם פרשתי את ספקותיי בזמנו (עוד קודם אשר החילותי במלאכת קודש זו) בפני מרן הגה”צ רבי משה הלברשטאם זצ”ל, והוא עודדני והמריצני לכתוב ללא חשש כלל, כי בוודאי משמיים יעשה נחת רוח לאותם צדיקים.
למעשה כל צדיק וצדיק אשר נכתב עליו בספר זה, הרי זה רק מעט מן המעט מאשר בודאי יש לכתוב אודותיו, ואין זה אלא מגלה טפח ומכסה טפחיים, והגם אשר יכולתי לאסוף עוד חומר רב, הסתפקתי בזאת, שכן לא עליך המלאכה לגמור ואי אתה בן חורין להפטר ממנה, ושמא מכך יתעוררו מי מהקרובים או בני משפחות הצדיקים, לערוך ספר נכבד על כל מהות חייו של כל צדיק בפני עצמו, וכמובן יש עוד צדיקים גנוזים רבים אשר חיו בתוכנו וראוי לכתוב אודותם, אמנם כתבתי על אותם אשר סובבו מן שמיא שזכיתי להכירם מעט, או אשר שמעתי אודותם רבות.
לא נעלם מנגד עיני כי יהיו אשר יקראו בספר זה ויתפלאו, מה? הרי יש מתוך הצדיקים הנזכרים בספר זה אשר לא היו מוחזקים לכה גדולים, הכי למדרגות כה נשגבות הגיעו? אמנם ידוע ידעו כי כל עובדא ועובדא הכתובה בספר זה, נכתבה רק לאחר אשר הוברר לנו אמיתותה, והכל שמענו וליקטנו ממקורות נאמנים ביותר, ואף אני הקטן בשומעי לעיתים עובדות מיהודים נכבדים על צדיק פלוני, הייתי עומד ומשתומם. וחוקר שוב ושוב, הכי בכזאת פשטות והסתרה התהלכו בינינו? ובאלה מדרגות היו אוחזים! אמנם אכן כן, ואדרבה, מכאן נלמד מוסר השכל להיכן יכול ילוד אישה להגיע. היו אף עובדות אשר לא היו לי ספק באמיתותן, שכן שמעתים מיהודים הרחוקים מדמיונות, אך בהתייעצות עם ת”ח לא העלינו אותם עלי כתב שכן חששנו כי לא יאמינו שבדורינו הגיעו יהודים להשגות כה גבוהות.
עלי להדגיש כי עיקר מטרתי בחיבור זה הינו להלהיב ליבות ישראל לאביהן שבשמיים. ללמוד מדרכיהם של הצדיקים, מדרך עבודתם את ה’, ולהתחזק בלימוד התורה והגעגועין לתכלית הנצחית.
אמנם על הקורא הישר להבין היטב, כי לא כל הנהגה או מעשה של צדיק זה או אחר מתאימה לכל אחד. יש דברי חיזוק המתאימים לכל יהודי. אמנם יש הנהגות ודרכים אשר מובן לכל אדם בר דעת כי לא כל אחד מתאים לכך, שכן אלו בוודאי הנהגות מיוחדות אשר מי שלא קיבל לנהוג כן מן שמיא או מצדיקים יחידי סגולה יכול רק להטעות את עצמו. לכך ידע הקורא לקחת את החיזוק והמסר מכל דבר ולא לעשות מעש חיקוי. וכל דברים הנראים כחריגים יבין כי זה היה שייך לאותם צדיקים מטעמים הכמוסים עימם ( הכוונה בעיקר לכל מיני פעולות הסתרה וביזיון עצמי אשר נהגו בהם כמה צדיקים אשר מי שלא אוחז בזה יכול רק להפסיד מכך).
כמו כן אל יחשוב הקורא אשר מוחו עדיין לא בשל כל צרכו כי אם יראה אחד העושה איזה דברים משונים או מתנהג בהנהגות הדומים לצדיק נסתר זה או אחר, ויעלה בליבו דמיונות השכם והערב שמא זה צדיק נסתר ושמא יש לו סודות בכך וכדו’ שאר דמיונות אשר מצויות. שכן יוכל להגרם לו מכך הרבה עגמת נפש והטעיות ושריפת זמן וכדו’ שכן “במופלא ממך אל תדרוש”, ואם אדם ראוי לכך, כבר מן השמיים יסובבו כי יזכה לכך.
ואנו כל מטרתינו היא אך ורק לחזק הלבבות בעבודת הבורא, וכל צדיק אשר אנו כותבים אודותיו, הרי זה רק לאחר שידענו נאמנה של גדולי עולם וקדושי עליון המקובלים על כלל ישראל, כי פלוני נמנה על החברייא קדישא, או עכ”פ הינו צדיק נסתר ומעמודי התווך. והעיקר והעיקרים להתחזק מכך באמונה בבורא עולם ובעבדיו.
בצאתי מן הקודש אשא עיניי למרום כי כל מעשינו יהיו רצויים לפניו יתברך, ויגרם מספר זה נחת רוח לכל אותם צדיקים וקדושים בהם אנו עוסקים, ויתקרבו מכך הלבבות לבורא יתברך, אמן ואמן.
המחבר