• הרשמה-לעידכונים​
  • סרטונים
  • קליטת משפחות
  • לתרומות
  • צור קשר
  • הרשמה-לעידכונים​
  • סרטונים
  • קליטת משפחות
  • לתרומות
  • צור קשר
לוגו טל חיים
  • הרב שמואל טל
  • ישיבת תורת החיים
  • ישיבה לבעלי תשובה
  • המדרשה
    • תוכנית השיבה
  • מאמרים/וידאו
תפריט
  • הרב שמואל טל
  • ישיבת תורת החיים
  • ישיבה לבעלי תשובה
  • המדרשה
    • תוכנית השיבה
  • מאמרים/וידאו
ראשי » הורות » מי הגיבורים שלנו ולאן אנו שייכים?

מי הגיבורים שלנו ולאן אנו שייכים?

הרב שמואל טל ט״ז באלול תשע״ז אין תגובות
H8

כל אדם מאמץ לו דמויות שאותן הוא מעריץ, “גיבורים”. מי הגיבורים האלו? גיבורי הספורט והתקשורת? למה זה חשוב בחינוך ילדים?

חז”ל אמרו “אם יאמר לך אדם יש חכמה בגויים – תאמין… יש תורה בגויים – אל תאמין” (איכה רבה ב, יג). מה מוגדר כ’תורה’ ומה כ’חכמה’? החכמה כשהיא באה בהנגדה לתורה, משמעותה היא כלל הידיעות הטכניות של קיומו הפיזי של העולם, כגון מידע פיזי וביולוגי או נתונים סטטיסטיים וכדומה. ‘תורה’, לעומת זאת, היא מלשון הוראה – דבר שמורה לנו את דרך החיים, שמלמד אותנו בדרך ישירה ועקיפה מהם ערכי החיים שאנחנו אמורים לחיות על פיהם. מהי דרך נכונה שיבור לו האדם ומהי דרך פסולה.

המושג ‘חינוך’ משמעותו הכנסת דבר לתפקידו (רש”י שמות כח, מא), ובהקשר של גידול ילדים – ‘חינוך’ הוא ההנחלה שמנחיל האב לילדיו (או המורה לתלמידיו וכיוצא בזה) דרך חיים; לפי האמור, זוהי ‘תורה’ גמורה. כאשר ילד צורך חומר כלשהו – בין אם זה ספר או סרט, והרבה פעמים גם משחק – זהו ‘אמצעי חינוכי’, משום שהוא מנחיל לילד נקודות מכוונות לחיים, אם בגלוי ואם בסתר. גם הוא, אם כן, ‘תורה’ לכל דבר.

יש לדעת שכל השפעה קטנה של תרבות זרה על נפש ילדינו הקטנים, נמשלת לכתם זעיר על שקף, שכאשר הוא מוקרן אחר כך הוא נראה גדול ובולט על הקיר. השקף שלנו צריך להיות מדויק ונקי, בלי שום תערובת זרה. לא רק סרטי תועבה הם פסולים; גם משחקי כדורגל או כדורסל כתרבות (להבדיל מפעילות גופנית) – וקל וחומר צפייה פסיבית בהם, שהיא אך ורק תרבות – הם פסולים, חד משמעית, כי זה הופך את הספורט לנקודת מוקד בחייו של הילד. מי יהיו הגיבורים של הילד הזה? מי הם מושאי הערצתו? האם הבעל שם טוב הקדוש והאור החיים הקדוש, הגר”א והחיד”א, הגרש”ז אויערבאך והגר”ע יוסף – או שמא ‘כוכבי’ ספורט כאלה ואחרים? קשירת ילדינו לתרבות האחרת כבר מתחילה את תהליך ההידרדרות שדיברנו עליו, ואין לסמוך שזה ייעצר היכן שנרצה שזה ייעצר. הכל חוזר לשאלה ‘מהי האמת?’ האם אני שייך לתורה הקדושה, או לתרבות החילונית?

ישנם סרטים, ספרים וכדומה, שאינם טמאים באופן מובהק אבל אין מקורם בקדושה, אלא הם שייכים ל’קליפת נוגה’ – מעורבים מטוב ורע או ‘פושרים’. גם אלו אסורים. ב”ה יש היום ספרות כשרה וחינוכית טובה, ברמה גבוהה מבחינה ערכית ומבחינה מקצועית. אין כל צורך בסופרים החילוניים ובספריהם, ולכן יש להתייחס אליהם כ”בל ייראה ובל יימצא”, לא מתאים כלל וכלל. גם כשהילד קורא ספר ‘תמים’ על קופיקו בקיבוץ הוא ‘קונה’ בדרך אגב את סגנון הלבוש של חברת הקיבוץ שעומדת לידו וכו’. וקל וחומר כשהוא קורא על חברות ואהבה בין נער לנערה, גם אם הוא לא נחשף לתיאורים גופניים פסולים, הוא ‘קונה’ בדרך אגב את הלגיטימציה לכך, ומתעוררת בו ערגה בלתי ממומשת למציאות הזאת. בסרטים אמנם עדיין ישנו חסר בחומר איכותי שנעשה בקדושה, אבל יש מענה חלקי לפחות, ובעניין הזה אנחנו נצרכים בינתיים להסתפק במועט. אגב, גם סרטים חינוכיים לא טוב לראות הרבה (אף שנכון לראות מעט), משום שהתרגלות לעוצמת ריגושים גבוהה פוגעת ‏ביכולת להתרכז בלימוד שיגרתי, וזה גורם לעלייה מסחררת בבעיות קשב וריכוז.‏

עלינו להבין שבשאלת החינוך – וכאמור, החומרים שילדינו צורכים הם ‘חינוך’ לכל דבר – השאלה העיקרית היא להיכן הילד שייך. האם הוא חי מתוך בהירות של אמת, שכל חייו בקדושה ומתוך קדושה, או שהוא שייך גם לעולם החילוני, שואב ויונק ממנו. לפעמים הילד מאוד לוחץ עלינו שנאפשר לו לצרוך דברים כאלו ואחרים שאסרנו עליו – סרטים, ספרים, משחקי מחשב וכדומה; אסור לנו כמחנכים להיכנע לרצונותיו הרגעיים של הילד, יש לעמוד על המשמר, לתת לילד הנחיות ברורות מה מותר ומה אסור, ואז כשקשה באימונים – קל בקרב. אישיותו של הילד נבנית על אמת מוצקה שנותנת לו בסיס איתן וכוחות אדירים להצליח לעמוד בכל ההתמודדויות שנכונו לו. מתוך כך, אנו יוצאים אל החיים ואל עם ישראל מתוך אמת זכה וטהורה, ולא מתוך תפיסה מעורבבת, פשרנית ומבולבלת.

זוהי נקודת הכשל שכל כך רווחת היום, וזוהי ההגדרה של השקר שבה. אם נתביית על ההגדרה הזו, שאנחנו לא מתנתקים מהחיים ולא מעם ישראל, אלא יוצאים אל החיים ואל עם ישראל עם אמת נקייה, זכה, לא מעורבבת – בונים תשתית בסיסית שהיא שמן זית זך – זוהי הנוסחה שאיתה ילד גדל מבורר ולא מבולבל בבלבולים שמפילים אותו ח”ו.

  • הדפסה
  • אימייל
  • Google
  • Facebook
אמת הרב שמואל טל חברה חילונית חינוך

הרב שמואל טל |להציג את כל הפוסטים של הרב שמואל טל

ראש ישיבת וקהילת "תורת החיים" ביד בנימין. בעל גישה מיוחדת לאתגרי התקופה, המשלבת דביקות ב‏תורה עם פיתוח החיים על טהרת הקודש.‏ הקים ישיבות, תלמוד תורה, בית ספר לבנות, אולפנה, מדרשות, בתי ספר לייעוץ תורני ולאומנויות. מחבר סדרת הספרים "טל חיים".

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

כתובת המייל שלך לא תופיע באתר

וידאו

לא נמצאו פוסטים

ישיבה לחוזרים בתשובה

לעיון נוסף

  • תשובה
  • ת_מומלצים
  • שידוכים
  • קטגורית-וידאו-לצמוח מכאב
  • קטגורית-וידאו-הדוד והרעיה
  • נשים
  • מטל השמיים
  • מועדים
  • מוזיקה יהודית
  • כללי
  • יהדות
  • חדשות
  • חברה
  • זוגיות
  • וידאו
  • הורות

פרטים ליצירת קשר איתנו:

למזכיר הרב שמואל טל שליט”א, יצחק מאיר וייסבלום: 
(עדיף מייל) b0502007887@gmail.com ,050-2007887

לרכז קליטה לרווקים חוזרים בתשובה, אמיר ברנע: 
tshuvathaim@gmail.com ,050-8684018 
לאתר התוכנית לחוזרים בתשובה ב”תורת החיים” 

לרכזת קליטה לרווקות חוזרות בתשובה: 
רבקה – 0508684106 
לאתר המדרשה לחוזרות בתשובה “טהר הלב”

לרכזת קליטת משפחות בעלי תשובה, טלי מירון: 
‏kthcbt@gmail.com , 050-7720605

לתרומות (סעיף 46):
באשראי או בביט
בהעברה בנקאית: חשבון מספר 424402, בנק 20, סניף 491. ע”ש תורת החיים

 

אתר טל חיים 
www.talchaim.org.il 
tal613613@gmail.com

דרכי הגעה למוסדות

קהילת תורת החיים ממוקמת ביד בנימין.
בישוב יש מרחבים ורוגע המאפשרים לגדול בעבודת ה’ מתוך שלווה.
הישוב נמצא במרכז הארץ, כ- 5 דקות נסיעה מצומת ראם (מסמיה) וכחצי שעה נסיעה מירושלים, בסמוך למחלף שורק של כביש 6.
הגעה בתחבורה ציבורית
מתחנה מרכזית בירושלים ניתן לנסוע בקווים הבאים:

  • קו  437 (אשקלון)
  • קו 438 (אשדוד)
  • קו 446 (באר שבע)

כמו כן ישנו קו 451 (לאשדוד) היוצא מהר חוצבים, עובר דרך השכונות החרדיות ואינו עובר דרך התחנה המרכזית (קו מהדרין).

 

גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל