יצאה לאור מהדורה חדשה של “המדריך להתבוננות” על פי שיחותיו של הרב שמואל טל, עם דוגמאות רבות הממחישות את הנאמר, ומורידות את הדברים לחיי היום-יום של גברים ונשים, בחורי ישיבה ואנשים עובדים, הסברים על מבנה הנפש והתהליכים שהיא עוברת, ומקומם של הרגש והנפש בתהליך ההתבוננות. הנה קטע מהמדריך:
איך מתקדמים בעבודת ה’?
יהודים אנחנו! משתוקקים אנו להתעלות אל ה’ יתברך, לחיות באמת, להיות דבוקים בה’ באמת. אנחנו רוצים להשתנות, להשתפר, לעלות במעלות התורה ועבודת ה’. אבל איך עושים זאת? איך נוכל לעשות את עצמנו לאנשים טובים יותר, בני זוג טובים יותר, הורים טובים יותר? איך מתקנים מידות שליליות? איך משפרים את לימוד התורה שלנו או את כוונת הלב שלנו בתפילה? איך קונים אהבת ה’ ויראת ה’, אהבה לכל אחד מישראל ואכפתיות ממצבו של כלל ישראל? ואיך נוכל להיעשות אנשים שמחים ומאושרים יותר, מלאי חיות וכוחות עשייה? כולנו רוצים את כל אלו, אבל פעמים רבות לא מצליחים. אנחנו עשויים לעמוד מול עצמנו בערב יום כיפור, מנסים לחשוב איך עברה עלינו השנה, וחוזרים שוב ושוב לאותם וידויים ואותן קבלות לעתיד. מה גורם לכך? ואיך נוכל לעשות ש’הפעם זה באמת יהיה אחרת’?
התשובה היא שבדרך כלל אנחנו מלאים ברצונות ושאיפות לתקן, ואף מנסים לתקן, אבל למעשה לא יודעים איך לתקן. כל עוד אין בידינו כלים מעשיים והדרכה ברורה לתיקון הנפש, אנו עלולים להיכשל במלאכה שוב ושוב. חוברת זו נועדה לענות על הצורך הזה: להעניק כלים נצרכים לעבודת הנפש, וללוות את העובד בהדרכה צמודה.
עבודת הנפש דורשת הבנה של האופן בו הנפש עוברת תהליכים פנימיים; לכן, אחרי כמה הקדמות נחוצות, נלמד את היסודות שעומדים בבסיס כל שינוי פנימי, ומתוך כך נתווה בעזרת ה’ את מסלול העבודה המעשי, שבו עלינו לצעוד כדי להתקדם. אין ספק שהעבודה עצמה היא אישית לחלוטין, וממילא משתנה בהכרח מאדם לאדם. לכן החוברת עוסקת בעיקר בהקניית יסודות ובהתוויית קוים כלליים לעבודה, אך עם זאת היא יורדת גם להדרכות מפורטות, שהניסיון הראה שהן נצרכות – ובעזרת ה’ גם מועילות – לרבים. בפרק האחרון מובאת דוגמה מעשית, שנועדה להמחיש את העבודה ולהקל על הבנת שלביה השונים.
ייחוד זמן להתבוננות
אנחנו חיים בעולם מהיר. מעבד המזון והמיקרוגל, מכונת התפירה ומכונת הכביסה, כלי הרכב והמחשבים, וכמובן התקשורת הכלל עולמית המפותחת לשלל פרטיה – הכניסו אותנו למירוץ מטורף. התרגלנו שכל דבר קורה במהירות גדולה, ואיבדנו במידה רבה תכונה חשובה: הסבלנות, ועִמה הרוגע הנפשי. עבודה נפשית אמיתית דורשת יישוב הדעת, עצירה ממירוץ החיים, והרבה סבלנות. זוהי ההתבוננות: לקיחת פסק זמן מהמירוץ, למשך זמן מסוים מדי יום ביומו, שבו נחשוב על עצמנו ועל מעשינו, נבחן בשימת לב את דרכינו, ונכין את עצמנו להמשך התקדמות במשימה העיקרית שלשמה באנו לעולם – לעבוד את ה’ יתברך.
כדי שההתבוננות תהיה יעילה, אנחנו מוכרחים להשקיע בה ברצינות. ממש כמו שמנכ”ל של חברה גדולה יתייחס ברצינות לאחריותו כלפי החברה שלו. כדי שהחברה תהיה רווחית, כדי שהיא לא תיסוג אלא אדרבה תתקדם ותתפתח, הוא מוכרח להשקיע זמן משמעותי בקביעות לבדיקה ומחשבה על ההתנהלות שלה – הן לסקירה של מה שנעשה עד כה, הן לבחינה מתמדת של ההתנהלות השוטפת, הן לחשיבת עומק לקראת ההמשך. בזמן זה הוא יגלה את הליקויים וימצא את הדרכים לפתרונם, יעלה כיווני חשיבה בדבר אפשרויות פיתוח עתידיות, וגם יבנה את תוכניות היישום שלהן. כמובן, אם הוא מנהל חדש – עליו להכיר תחילה את מבנה החברה, עובדיה והמערכות השונות שפועלות בה.
מה שהמנכ”ל עושה באותו זמן קבוע – נדרש כל אחד מאיתנו לעשות, וזו בדיוק ההתבוננות. יש בנו יכולת להגיע, בעזרת ה’, לגבהים גדולים ולמדרגות נפלאות. אבל כדי שזה באמת יקרה, על האדם לפתח את הכוחות שלו, לזהות את הדברים שמפריעים לו להתקדם ולטפל בהם, להפיק לקחים מהמקרים שבהם לא הצליח, ולעשות את הנדרש כדי להתקדם בדרך למימוש תפקידו ויעודו בעולם. כך למדנו מדברי הרמח”ל בספרו ‘מסילת ישרים’ ועוד מגדולי ישראל בכל הדורות, שההתבוננות (או ‘חשבון הנפש’) היא מפתח נפלא לחיים שמחים של מְלֵאוּת, התקדמות וקרבת ה’, ובלעדיה אין אפשרות לעבור שינוי פנימי משמעותי. מקצת מדבריהם הובאו במרוכז בסוף החוברת.
ניתן לרכוש – אצל שיר שלום 050-5714746
או במייל מהוצאת ספרים תורת החיים: molbooks.th@gmail.com
וכן בחנות דברי שיר בתחנה מרכזית ירושלים