מאת נתנאל לייפר
מבקר מוזיקה, מוזיקאי, פסנתרן, עיתונאי. משתדל לעשות רבות למען המוזיקה היהודית המקורית
האלבום או יותר נכון התקליטאור… כן, לא התבלבלתי, כך (תקליט-אור) קוראת היוצרת יעלה אלישבע גבאי לאלבום “היכל הניגון” בהשתתפות מיטב הזמרים במוזיקה היהודית
להוציא אלבום כרוך בהשקעה גדולה כספית ונפשית, מדובר בתהליך ארוך ומייגע לעיתים, של בחירת השירים העיבודים וכל ההפקה שמסביב. להוציא את אותו האלבום פעם נוספת כבר דורש כוחות נפשיים כפולים. לפני כשלוש שנים הוציאה יעלה אלישבע את אלבומה בגרסה הנשית שאותה היא שרה בעצמה בקול פעמונים ייחודי ועוצמתי מאד. מטבע הדברים אלבום שכזה שיועד רק לנשים, נחשף לקהל מצומצם מאד.
לשמחתי החליטה יעלה אלישבע להוציא את האלבום מחדש והפעם מתארחים בו זמרים מהשורה הראשונה שמבצעים את אותם השירים מחדש על הרצועות המקוריות, למעט “בנה ביתך” של קרליבך שבוצע באלבום הראשון בלבד. למי שבכל זאת מחפש את השיר בגרסה גברית יכול לשמוע אותו בביצועם של האחים רזאל יונתן ואהרון מתוך האלבום “ובכל זאת”.
יעלה אלישבע הלחינה את כל השירים באלבום והוא מכיל סגנונות שונים ומעניינים. היא מספרת שהיא חסרת כל השכלה מוסיקלית ולמרות זאת לחניה מורכבים ומוסיקליים מאד. בעת הקלטת האלבום נעזרה במוסיקאים מקצועיים שתרגמו את הלחנים לשפת המוסיקה המקצועית. להפקה המוסיקלית חברו ליעלה, ענבל ואסף זמיר, אלי מלמד וראובן ברנסבורגר. והתוצאה – האלבום מעניין מאד מבחינה מוסיקלית והעיבודים בו מושקעים ומעניינים מאד.
האלבום נפתח בשיר “זמרת הארץ” שמושר על ידי נתנאל מלאייב שלא הכרתי אותו כלל עד לשמיעת האלבום, ובהחלט ניתן לומר שמדובר בזמר מוכשר במיוחד בעל קול מיוחד. העיבודים בשיר מיוחדים מאד. בעלי האוזן הרגישה יוכלו לשים לב לצלילי הנבל שמנוגנים על ידי המוסיקאי דוד לואיס, כמו גם חליל הצד.
לשיר בקול גברי על עיבודים שנכתבו עבור קול נשי רחב טווח כשל יעלה אלישבע, זאת משימה לא פשוטה במיוחד, והזמרים שנבחרו לפרויקט רובם בעלי קולות גבוהים מאד. ברוב השירים זה נשמע טוב מאד ולא מורגש, למרות שיש אי אלו שניות שאתה חש שהזמר היה “אנוס על פי הסולם” (אולי בגלל ההשוואה לאלבום הראשון…).
השיר השני באלבום, “אבידת בת מלך”, שיר מעניין על פי סיפורי מעשיות של רבי נחמן מברסלב, מושר על ידי הזמר גד אלבז שגם ידוע בקולו הגבוה. גם פה העיבודים מעניינים והשיר נפתח בנגינת אבוב של אלי מלמד. אבוב היא כלי נשיפה מעץ בעל צליל ייחודי ונחשב לקשה לנגינה במיוחד. השיר בכלליות יפיפה, ואני אוהב מאד להאזין לו.
השיר השלישי “לכה דודי”, מושר על ידי אביחי פז גרינוולד, בביצוע מעולה שמחמיא לשיר ולאביחי. גם פה העיבוד מעניין על גבול המזרחי והוא נפתח בנגינת עוד של גלעד חזן (ניגן בקטורת, מוסררה, טיפקס ועוד).
השיר הרביעי “מעין עולם הבא”, שיר שקט ומרגש שמושר על ידי נתנאל מלאייב ששוב קולו הגבוה והוריטאוזיות שלו נדרשו לפעולה… מבחינתי, נתנאל הוא התגלית של האלבום. גם פה העיבודים יפיפיים ונגינת הצ’לו של יטבתה אילני מוסיפה יופי מיוחד לשיר.
השיר החמישי “געגוע” מושר על ידי סולן להקת המדרגות המעולה, אילן דאמרי, שקולו הגבוה הוא כרטיס הביקור שלו. השיר שקט ומרגש והעיבוד שכולל פסנתר כינור וצ’לו מרגש ומיוחד.
השיר השישי ולדעתי אחד הטובים ביותר הוא “בגלל אבות”. השיר עומד על קוו התפר שבין מזרח למערב. הלחן חדש ולמרות זאת מורגש לי כאילו מוכר שנים… פשוט מזמין ריקוד. השיר מושר על ידי גד אלבז. העיבוד מיוחד ונפתח בנגינת עוּד של גלעד חזן בשילוב ניי וקלרינט טורקי – שניהם כלים מיוחדים שמנוגנים על ידי אומן כלי הנשיפה ינון טייב (“בינתיים”).
השיר השביעי “אזמרה” שיר שקט ומרגש, שמילותיו נכתבו על ידי יעלה על פי תורתו של רבי נחמן מברסלב. השיר מושר על ידי אילן דאמרי המוכשר שנשמע בו פשוט נפלא.
השיר השמיני, בתפקיד השיר הלטיני של האלבום, הוא “במרום” – בדואט של ישי לפידות ונתנאל מלאייב, ישי על הנמוכים מלאייב על הגבוהים… השיר נחמד והלחן מורכב ומעניין. נגינת הכינור של אורן צור בשיר מיוחדת ומעניינת. כלי נוסף מעניין שמוקלט בשיר הוא “הפאנטם” שמנוגן על ידי זיו יחזקאל. הפאנטם הוא כלי הקשה מיוחד וחדש יחסית שעשוי ממתכת ומשמיע צליל הדומה לנבל.
השיר התשיעי “טוב להודות”, שיר נעים המושר על ידי אהרון רזאל ונשמע כמו שיר שאהרון היה מלחין לעצמו, פשוט כמו כפפה ליד. גם פה ניתן להאזין לנבל של דוד לואיס שמוסיף לעיבוד היפיפה.
השיר העשירי הוא “היכל הניגון”, שיר הנושא של האלבום. שיר שקט שמילותיו נכתבו על ידי יעלה אלישבע והוא מושר על ידי נתנאל מלאייב. בעיבוד מנגן גם נגן הסנטור הפרסי, אלדד לוי. סנטור פרסי הוא כלי ממשפחת כלי הקשה, והוא נחשב לכלי קשה במיוחד צלילו נעים והוא מנוגן על ידי שני מקושים קטנים. השילוב של הסנטור בעיבוד נותן גוון מזרחי מעניין ומיוחד.
השיר החותם את האלבום הוא “ט”ו באב” שמושר על ידי אילן דאמרי, שיר שקט ומרגש.
לסיכום: מדובר באלבום מעולה ומיוחד הן מבחינת הלחנים והעיבודים המיוחדים והן בביצועים של הזמרים שנאלצו להיצמד לסולמות המקוריים של יעלה אלישבע ועמדו בזה בכבוד. ושוב כבוד ליעלה אלישבע על הכוח לחזור ולהוציא את החומר שוב.