• הרשמה-לעידכונים​
  • סרטונים
  • קליטת משפחות
  • לתרומות
  • צור קשר
  • הרשמה-לעידכונים​
  • סרטונים
  • קליטת משפחות
  • לתרומות
  • צור קשר
לוגו טל חיים
  • הרב שמואל טל
  • ישיבת תורת החיים
  • ישיבה לבעלי תשובה
  • המדרשה
    • תוכנית השיבה
  • מאמרים/וידאו
תפריט
  • הרב שמואל טל
  • ישיבת תורת החיים
  • ישיבה לבעלי תשובה
  • המדרשה
    • תוכנית השיבה
  • מאמרים/וידאו
ראשי » יהדות » הרב טל: להרגיש שייך למלכות ה’‏

הרב טל: להרגיש שייך למלכות ה’‏

הרב שמואל טל ז׳ באדר תשע״ז אין תגובות

במגילה, מידרדרים ישראל למצב של לקיחת חלק במלכות אחשוורוש. אסתר ומרדכי מתווים את התיקון המתאים שנכון גם לימינו

סעודתו של אותו רשע

ידועים דברי חז”ל, כי לא נחתמה גזירת השמד על ישראל אלא משום שנהנו מסעודתו של אותו רשע[i]. ר’ שמעון בר יוחאי[ii] אמנם דוחה את הדעה הזו וטוען כנגדה: “אם כן שבשושן יהרגו, שבכל העולם כולו אל יהרגו”, אולם חז”ל במדרש מקיימים את הטעם הזה דווקא. ויש להבין: מה כה חמור בעוון המשתה, עד שבגינו נגזרה אותה הגזירה על ישראל? ומה תשובתם של חכמים לטענתו של ר’ שמעון בר יוחאי?

משמעותם הרחבה של דברי חז”ל על אותה ההנאה ממשתה אחשוורוש, היא שעל עם ישראל השתלטה רוח של חיים סתמיים, בהתאם לכוונת אחשוורוש ביוזמתו “לעשות כרצון איש ואיש”[iii]; יהודֵי מלכות אחשוורוש שקעו בתרבות הנהנתנית שהנהיג אחשוורוש במלכותו, כדי להרגיע ולטשטש את נתיניו ממחשבות של קנאה דתית ותקומה לאומית. אחשוורוש הציע תחליף: לחיות כרצון איש ואיש, היינו, איש לנפשו, עם המאכל והמשקה האהובים עליו, תענוגותיו והנאותיו הפרטיות. אמנם היו יהודים בשושן שהלכו למשתה וקלקלו בזנות[iv], אך לא רק בגינם נחתמה הגזירה; יהודים רבים אמנם לא קלקלו בזנות אבל התמזגו והתבטלו לאותה רוח כללית של תרבות אחשוורוש שנשבה בקרבם. ועדיין יש להבין: מדוע חטא זה כה חמור? מה יש בה, באותה הנאה, שכל הקלקול נתלה בה?

משתה אחשוורוש כמשל

התשובה העמוקה לכך היא שההנאה ממשתה אחשוורוש, משמעה להרגיש שייך למלכותו, למלכות שאיננה מלכות ה’. התמכרות להנאות החיים הפרטיות, משמעה שהאדם ממליך את היצר הרע במקום את הקב”ה, ובעצם הוא ממליך בזה את הסטרא אחרא. לכן תרבות שכזו, על אף דיבוריה הגבוהים על שוויון וכבוד האדם, “לעשות כרצון רצון איש ואיש”, מתדרדרת עד מהרה ליצריות נמוכה; היינו, זנות וניאוף, גאווה, שנאת חינם ושפיכות דמים, כפי שמתארת לנו המגילה את קורות ממלכתו של אחשוורוש עם קריסת חזונו הליבראלי לתוך עריצות אכזרית ורקובה.

תהליך דומה למה שקרה לאחשוורוש ולמלכותו, מתרחש בנפשו של האדם המתרחק מה’ יתברך. ההתדרדרות היא הדרגתית. היא מתחילה בהנאה סתמית שמנותקת מהקדושה וכביכול אין בה חטא עצמי. וזו הסיבה שהאדם נמשך אליה ואינו עוצר. ולאחר שהיצר הרע הצליח להוציאו מהדבקות בה’, הוא כבר מדרדר אותו ומחליש את אמונתו בה’ ובערכם של מעשיו הטובים. הוא מאבד את טעם חייו, שכן אינו מכיר בערך הגבוה של קיומו, ואינו מאמין עוד שמעשיו מועילים ומשפיעים בעולם. הוא שקוע בקטנות החיים, הנאותיו, רווחיו וסיפוקיו הנמוכים.

ומה גרם לעם ישראל באותו הדור להידרדר? הם הרגישו שהם אינם רצויים ואינם מועילים, ועל כן חסרי ערך בעיני מלך מלכי המלכים

בנפשו של אדם זה מתרחשים שני תהליכים: הוא מתנתק מהקדושה, ואינו מוצא עוד עניין בפעולה למען ה’ בתורה ובמצוות, והוא גם שוקע בעצמו, ברצונותיו הקטנים והפרטיים; והיות וכל פנימיותו ומהותו האמיתית של האדם היא אור הקב”ה השוכן בתוכו, כאשר הוא ‘מוציא’ את ה’ מתוכו – תחושת הריק משתלטת עליו ומגבירה את ריצתו אחר ‘משתה אחשוורוש’. כך מגיעים מסתם משתה, ל’סעודתו של אותו רשע’, הוא היצר הרע – והעולם כולו נראה לאדם כשולחן ערוך לתאוותיו.

עתה לא יבחל בדבר, אף לא בזנות חס ושלום, וממילא, הדרך לניתוק גמור מה’ יתברך סלולה לפניו.

ומה גרם לעם ישראל באותו הדור להתדרדר עד שהגיעו ליהנות מסעודתו של אותו רשע? המגילה שמה את האמת העמוקה בפיו של המן הרשע: “ויאמר המן למלך אחשורוש ישנו עם אחד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בין העמים בכל מדינות מלכותך ודתיהם שֹנות מכל עם ואת דתי המלך אינם עֹשים ולמלך אין שֹׁוֶה להניחם”[v]. על “מְפֻזָּר וּמְפֹרָד” דרשו: “היינו שישראל אין להם אחדות זה עם זה”[vi]. ישראל בגלותם הרגישו מפוזרים ומפורדים, כלומר, בלי ייעוד ובלי תכלית כעם, ועל כן גם בלי עתיד של תקווה עבור הפרט. הם הרגישו שהם אינם רצויים, אינם תורמים ואינם מועילים, ועל כן חסרי ערך בעיני ה’מלך’, היינו מלך מלכי המלכים.

אם האדם אינו מרגיש שבכל רגע ורגע הוא עומד ומשמש לפני ה’ יתברך, סופו להרגיש אבוד בין מיליארדי הגויים שברא ה’ בעולמו; עוד אחד מהמונים חסרי ייחוד, בודד ועזוב, שפל וחסר ערך עצמי.

יקרתם של ישראל התגלתה במלא תפארתה כשבשיא האימה על גזירת ההשמדה, צמו ועמדו בתפילה ותחנונים: ה’ רוצה בנו כרצות אב את בנו!

מגילת אסתר מאיטליה שנת 1616 SACCBY The National Library of Israel Collections
זעקה לה’ – תיקון הייאוש

את הריחוק הזה שבו שקעו ישראל באותו הדור, באו לתקן מרדכי אסתר. אסתר מבצעת היפוך, ומייאוש מוחלט – “אֵבל גדול ליהודים שק ואפר יֻצַּע לרבים”[vii] – היא מרוממת את ישראל לתפילה באחדות גדולה ובשברון לב בוקע רקיעים: “לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלשת ימים לילה ויום גם אני ונערתי אצום כן”[viii]. יקרתם של ישראל התגלתה במלא גודלה ותפארתה כשבשיא המבוכה והאימה על גזירת ההשמדה, צמו ועמדו בתפילה ותחנונים. באפלה מוחלטת קמו והאירו את אור האמונה: ה’ שומע תפילתנו וה’ רואה כל אחד ואחד מאיתנו; ה’ רוצה בנו כרצות אב את בנו!

הטעם לשמחת פורים – עבודה מתוך ההסתר

דווקא כשחשוך, ועם ישראל שרוי בהסתר פנים, יש לדעת שהקב”ה מדבר אלינו, מתעניין בנו ומחכה שנפעל. עלינו להתחזק ולהתגבר במיוחד במציאות של הסתר פנים, שכן הסתר זה עצמו הוא שנותן לעבודתנו את המשקל והחשיבות הגדולים ביותר. דווקא בעת צרה התפילה רצויה יותר, אהובה יותר, ומענגת יותר את ה’ יתברך. היא נקודת ההתעוררות שלנו, בה אנו מכירים שהתרחקנו מאבא שלנו וקוראים לו. כמה מתוקה הקריאה הזו באוזניו של האב שבנו חוזר אליו ממרחקים. זו אחת הסיבות החשובות למה שאמרו חכמים: “מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין”[ix].

לכן ציוו חכמים להרבות בשמחה דווקא ביום הפורים, שכל כולו הנהגת ההסתר. חכמים ציוו לשמוח ולהזכיר את הנס הזה עד סוף כל הדורות, על מנת שייקבע בליבנו עד כמה יקרה ואהובה עבודתנו באמת, ובעיקר בזמני משבר, לבל ניפול בזמנים אלה לייאוש חס ושלום.

מתוך הספר ‘טל חיים’ שיחות לפורים, עמ’ קעה

[i] מגילה יב ע”א, אסתר רבה ז, יג

[ii] בגמרא שם

[iii] אסתר א, ח

[iv] אסתר רבה שם

[v] אסתר ג, ח

[vi] דגל מחנה אפרים שמות, דרוש לפורים; ועוד רבים

[vii] אסתר ד, ג

[viii] שם, טז

[ix] ברכות לד ע”ב

 

  • הדפסה
  • אימייל
  • Google
  • Facebook
הסתר הרב שמואל טל חטא יהדות יעוד מלכות ה'‏ משתה אחשוורוש פורים תיקון

הרב שמואל טל |להציג את כל הפוסטים של הרב שמואל טל

ראש ישיבת וקהילת "תורת החיים" ביד בנימין. בעל גישה מיוחדת לאתגרי התקופה, המשלבת דביקות ב‏תורה עם פיתוח החיים על טהרת הקודש.‏ הקים ישיבות, תלמוד תורה, בית ספר לבנות, אולפנה, מדרשות, בתי ספר לייעוץ תורני ולאומנויות. מחבר סדרת הספרים "טל חיים".

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

כתובת המייל שלך לא תופיע באתר

וידאו

לא נמצאו פוסטים

ישיבה לחוזרים בתשובה

לעיון נוסף

  • תשובה
  • ת_מומלצים
  • שידוכים
  • קטגורית-וידאו-לצמוח מכאב
  • קטגורית-וידאו-הדוד והרעיה
  • נשים
  • מטל השמיים
  • מועדים
  • מוזיקה יהודית
  • כללי
  • יהדות
  • חדשות
  • חברה
  • זוגיות
  • וידאו
  • הורות

פרטים ליצירת קשר איתנו

למזכיר הרב שמואל טל שליט”א, יצחק מאיר וייסבלום: 
(עדיף מייל) b0502007887@gmail.com ,050-2007887

לרכז קליטה לרווקים חוזרים בתשובה, גילעד דורון: 
tshuvathaim@gmail.com ,050-8684104 
לאתר התוכנית לחוזרים בתשובה ב”תורת החיים” 

לרכזת קליטה לרווקות חוזרות בתשובה: 
טל – 0508684106 
לאתר המדרשה לחוזרות בתשובה “טהר הלב”

לרכזת קליטת משפחות בעלי תשובה, טלי מירון: 
‏kthcbt@gmail.com , 050-7720605

ישיבה קטנה לבניהם של בעלי תשובה, בראשות הרב שמואל טל 
בניהולו של הרב טל ליברמן 050-4111999

למרכז טיפול וייעוץ רגשי, זוגי, וחינוכי – “תורת החיים” 
merkaztipul.th@gmail.com 
אורה: 072-2220637 | 050-8684124 
לאתר מרכז הטיפול 

אתר טל חיים 
www.talchaim.org.il 
tal613613@gmail.com

דרכי הגעה למוסדות

קהילת תורת החיים ממוקמת ביד בנימין.
בישוב יש מרחבים ורוגע המאפשרים לגדול בעבודת ה’ מתוך שלווה.
הישוב נמצא במרכז הארץ, כ- 5 דקות נסיעה מצומת ראם (מסמיה) וכחצי שעה נסיעה מירושלים, בסמוך למחלף שורק של כביש 6.
הגעה בתחבורה ציבורית
מתחנה מרכזית בירושלים ניתן לנסוע בקווים הבאים:

  • קו  437 (אשקלון)
  • קו 438 (אשדוד)
  • קו 446 (באר שבע)

כמו כן ישנו קו 451 (לאשדוד) היוצא מהר חוצבים, עובר דרך השכונות החרדיות ואינו עובר דרך התחנה המרכזית (קו מהדרין).

 

גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל