הרב שמואל טל על המלחמה החשובה ביותר בדורנו, על הכלים להתמודדות, ואיך לגשת לעניין מתוך שמחה של בחירה בטוב
הנקודה המרכזית בדורנו
במשך השנים חווה עם ישראל אתגרים וניסיונות שונים, דור דור וניסיונותיו. בכל תקופה ישנן כמה נקודות מרכזיות שבהן אנו נבחנים, ועליהן היצר הרע מקדש מלחמה. היו תקופות שבהן נדרשנו למסור את הנפש על קיום ברית המילה, ותקופות שבהן נדרשנו למסור את הנפש על שמירת שבת ועוד ועוד. אבותינו מסרו נפשם על כל אחד מהדברים הללו, והקדישו את חייהם עבורם. בארון הספרים היהודי ישנם סיפורים מדהימים על אהבתם של יהודים לה’ יתברך, ועל גבורתם שהביאה אותם ללכת עמו בכל מחיר, ולקדש שם שמים.
ובדורנו, כל צעד שיהודי עושה בכיוון שה’ מבקש מאיתנו, הרי זה משובח ויש לו מעלה עצומה. ואם הוא עושה זאת בשמחה של מצווה – על אחת כמה וכמה שזה טוב.
מהי הנקודה המרכזית של דורנו? מהו המאבק שמתנהל בעת הזאת? מי נגד מי? מהם כלי הנשק?
מאבק הזהות היהודית
ההתמודדות עם ערבוב הטוב והרע – היא היא האתגר המרכזי של דורנו. אנו חיים במציאות מעורבבת של טוב ורע. קל מאוד לפסול את המכלול, כולל הטוב שבו מצד אחד, וקל עוד יותר להתפתות ולאמץ את המכלול, ו”לשלב” גם את הרע מצד שני. התרבות החילונית והמדינה החילונית שבתוכן אנו חיים מפגישות אותנו בכל עת בדברים שהם מעורבים בטוב וברע גם יחד. המדינה עצמה מעורבת בהרבה טוב עם הרבה רע. הרחוב שאנחנו הולכים בו, יש בו טוב ויש בו רע. המכשירים שאנחנו אמורים להשתמש בהם, יש בהם הרבה טוב והרבה רע. לימודים אקדמיים, מעורבים פעמים רבות בהרבה טוב עם הרבה רע. אנחנו נמצאים במאבק זהות מול החילוניות ורוח הגויים, ועמידה מדויקת באימוץ הטוב ובדחיית הרע היא האתגר של דורנו.
מציאות כזו דורשת מאיתנו לחשוב לא רק על רעיונות כלליים, אלא לדייק את עצמנו גם בפרטים הקטנים של המאבק הזה. עלינו להיות נאמנים באופן מוחלט לטוב, ולשלול באופן מוחלט את הרע, ולהיזהר ממציאות של חיי פשרה, של “גם וגם”.
מאבק הזהות הוא מאבק שנוגע לכל אחד ואחת מאיתנו, והוא התפקיד המרכזי שלנו בעת הזאת. הוא שיקבע אם גם צאצאינו ימשיכו ללכת בדרך ה’ ובשמירת התורה והמצוות. הוא שיקבע את עתידנו בארץ הזו.
אנו צריכים להבין את גודל האחריות שעלינו, וגם את גודל הזכות ואת השמחה שנעורר בשמים כשנעשה את הדבר הנכון.
האינטרנט הוא חוד החנית
מאז שנוסד האינטרנט, יש לו השפעה מרובה מאוד על המאבק הזה – ובחלקה הגדול היא לא לצד הקדושה. האפשרות לחטוא בקלות גרמה לרבים וטובים להילכד ברשת (תרתי משמע) ולהיכשל בחטא. מחקרים מראים שכמעט כל בני הנוער, גם הדתי, נכשלים בגלישה לאתרי זימה, בשמירת הברית ובקשרים לא רצויים באינטרנט וברשתות החברתיות, והיכולת להיות שם ולהישאר טהור היא כמעט בלתי אפשרית – בין לגברים ובין לנשים. המצב אך מעט יותר טוב בקרב ציבור המבוגרים.
לדאבוני הרב, נפגשתי גם באופן ישיר במקרים רבים של אנשים ונשים שנכשלו בגילוי עריות ממש, ובמשפחות שהתפרקו בגלל האינטרנט הפרוץ. ובכלל זה גם משפחות תורניות ומרובות ילדים, שהלב כל כך כואב ומזועזע לשמוע לאן הן הידרדרו על ידי האינטרנט הפרוץ, ורואים בבירור שהזמינות של החטא אינה נשארת תיאוריה בעלמא אלא רבים חללים הפילה.
לדאבוננו הרב, המציאות מראה שלא רק גברים נכשלים בענייני עריות דרך האינטרנט אלא גם נשים, והנגע נורא ומגיע עד כדי ניאוף במימדים מבהילים, ה’ ישמור. ולכן גם אישה צריכה להקפיד על חסימה של האינטרנט בדרגת הגנה טובה וחזקה, בדיוק כמו איש.
בפרט השימוש ברשתות החברתיות, מלבד הסכנות המוסריות החמורות שציינתי, עלול בהחלט לנתק את האדם מסביבתו וממשפחתו. שכיח ביותר שאנשים ונשים נעשים משועבדים לכך, ומאבדים זמן רב, יישוב-הדעת ושקט בסיסי שנדרשים לחיים של עבודת ה’. מצוי מאוד שמאבדים שעות רבות במצטבר כל יום על ‘עדכונים’ והתכתבויות, והריכוז ביכולת למלא את משימות היום-יום והחיים בבית ובעבודה יורד פלאים. לכן מומלץ מאוד לכל מי שאינו מוכרח לגמרי להשתמש בזה, להימנע מזה. ומי שמוכרח, ישתדל להגביל את השימוש רק למה שנצרך.
בנוסף לסכנה הרוחנית החמורה, מתפרסמים היום נתונים מזעזעים על נזקים שכליים וגופניים גדולים שבאים עם שימוש מרובה באינטרנט, ובפרט בסמרטפון. בסמרטפון, הזמינות והקלות עלולות לגרום לגלישה ממושכת, כמעט בלי הגבלה, מה שנכון גם במחשב בבית, אבל הוא מוכפל ומושלש בסמרטפון בשל זמינותו.
לעומת זאת, ודווקא בגלל שהשימוש נהיה כל כך נפוץ, כל אחד ואחת מאיתנו שכן מתחזק בעניין הזה ושומר על עצמו ועל זמנו, שכרו גדול מאוד.
האחריות שלנו היא גם על הדור הבא
אנחנו כל כך רוצים לקרב את הגאולה, לקדש שם שמים ולנצח במלחמת הזהות הזו! כל כך חשוב שנכיר בעובדה שמתקיימת כאן מלחמה יום־יומית ואלה כלי הנשק שלה. כדי שנוכל לחנך את ילדינו לקדושה ולהעמיד דור ישרים מבורך, אנו מוכרחים להיות בעצמנו נקיים ומוגנים.
חשוב לקחת בחשבון שכל דבר שההורים מתירים לעצמם, גם הילדים ידרשו להתיר להם. ואין אפשרות לומר לילד או לתלמיד, שלהורה מותר ולו אסור. וגם אם ניתן לומר כך וליצור מציאות כזאת, הדבר יוצר במקביל מרמור וחוסר אמון גדול אצל הילד או התלמיד, וגם ציפייה לכך שיום יבוא וזה יהיה מותר גם לו, או שהוא יצליח לעקוף את האיסור. וכאשר הילד כבר משתמש במכשירים אלה, אזי גם אם ההורה מסוגל להישמר, זה כבר לא יעזור, כי היכולת של הילד להישמר היא הרבה יותר נמוכה.
ולכן בכל דבר שאדם עושה, אף אם הוא נכלל בגדרים המותרים, עליו לקחת בחשבון שגם ילדיו ותלמידיו יעשו זאת, והם עשויים שלא לעמוד בגדרים המותרים הללו. ובפרט בכל ההגדרות התלויות ב”מקום צורך”, שקל מאוד לאדם להורות לעצמו היתר ולהקל לעצמו שלא בצדק.
פתרונות
למרות הנוחיות הגדולה והאפשרויות הרבות שנפתחות בעזרת הסמרטפונים המשוכללים למיניהם, ולמרות הקושי הגדול שקיים בהימנעות מהם, צריך להשתדל להימנע ככל האפשר מהשימוש בהם, כי בכך מפחיתים באופן משמעותי סכנות איומות שנשקפות למבוגרים וילדים שמשתמשים במכשירים הללו, ונופלים נפילות נוראיות שהדור פרוץ בהן.
יש היום פתרונות טכניים של סינון והגנה, של חברות ישראליות שונות, לכל סוגי המחשבים והסמרטפונים. הכרחי להשתמש בהם, ברמת הגנה גבוהה וטובה.
ישנה גם אפשרות סינון שמהותה אינה חסימת אתרים אלא נתינת אפשרות לאדם אחר לקבל את ההיסטוריה של הגלישות של הגולש, מבלי שהגולש יכול למחוק אותן, וכך הוא יכול לסייע לחברו לגלוש בלי להיכשל.
בעז”ה נפרסם בעתיד רשימת עצות מפורטות יותר כיצד להישמר מסכנות האינטרנט.
*
נראה לי שיש לנו כאן לא רק חובה אלא גם הזדמנות נדירה להגביר את אהבת ה’ אלינו ולעורר סנגוריה גדולה על עם ישראל. כל אחד ואחת שמחליטים: אני את הערכים שלי אשמור, גם אם זה דורש הקרבה והליכה נגד הזרם והתרבות ההמונית, וזאת בגלל שאני רוצה חיים נכונים ובריאים כפי שאני מאמין שהם צריכים להיות ולא כמו שהתקשורת תחשוב בשבילי – כל אדם כזה הוא צדיק, הוא מודל ודוגמה של התקרבות לקדושה ולטהרה. וצריך לגשת לכל העניין הזה מתוך שמחה של מצווה, שמחה אמיתית, כי מי יכול למנוע מאיתנו את הגלישה החופשית – בעצם אף אחד. רק אהבתנו לה’, לא כפיה מבחוץ, היא שמביאה אותנו לבחור בטוב.
וה’ הטוב יעזרנו, על דבר כבוד שמו.
האם יש עוד שיחות של הרב בנושא?